söndag 9 november 2008

”Jag trodde inte att Ince skulle satsa på mig”



Svensken gör succé i Blackburn – stor intervju med Martin Olsson
När Martin Olsson, 20, flyttade till England räknade han med att göra tre år i Blackburn Rovers och sedan återvända hemåt.
En erfarenhet rikare, men knappast som Premier League-spelare.
Nu har han tagit en ordinarie plats i truppen och gjort flera matcher från start i ligan som av många anses vara världens bästa.
– Det är knappt att jag tror att det är sant. Jag är chockad, säger Olsson till sportbladet.se.
Mark Hughes var mannen som såg kvaliteter i den då 17-årige Olsson när han värvade svensken från Högaborg i januari 2006. Walesaren visade tidigt att han menade allvar med värvningen av Olsson och gav den offensive vänsterbacken chansen i i A-laget redan förra året.
– Martin är en ung spelare som imponerade när han provspelade och vi känner att han kommer att bli en tillgång för oss många år, sa Hughes i samband med övergången.
Hughes försvann
Samme Mark Hughes som lämnade Blackburn i somras för att gå till Manchester City. I det läget trodde Martin Olsson att hans framtid i Blackburn kanske var över.
– Jag trodde att jag kanske skulle få spela i de sista matcherna i ligan. Kanske få tre stycken när allting redan var avgjort. Men tränaren (Paul Ince) sa att jag skulle få chansen bara jag jobbade på. Jag måste satsa för fullt och jag har fått chansen. Jag har spelat från start i fyra matcher och hoppat in i en, säger han.
Och Martin har imponerat. Inte minst på den ordinarie vänsterbacken, Stephen Warnock, som tvingats ta en ny position på grund av skador och därmed gett plats åt unge Olsson som har tagit vara på möjligheten.
– Martin har fått en chans i år och han har tagit den. Han hade otur och drog på sig en axelskada i somras men han har kommit tillbaka och har visat managerna att han är villig att jobba hårt och förbättra sig varje vecka, har Warnock sagt.
Skulle återvända
Trots framgången har Martin Olsson fått relativt lite uppmärksamhet i Sverige. Han är något så ovanligt som ett ungdomsproffs som har lyckats gå hela vägen till A-laget, något han knappast räknat med när han lämnade tryggheten i Sverige för ovissheten i Blackburn.
– Jag trodde att jag skulle åka hit, vara här i tre år och sedan åka hem med all den erfarenheten. Jag kom från division tre, division två och trodde inte att jag skulle kunna gå hela vägen till Premier League. Mina kompisar brukar säga att det är osannolikt när jag spelar mot lag som Manchester United och Chelsea, men man får försöka att inte tänka på det. Men jag är fortfarande chockad.
Vill spela U21-EM
Nu är målsättningen att behålla platsen i truppen och att spela så mycket som möjligt i Blackburn och så småningom ta en plats i det landslag som ska spela U21-EM på hemmaplan nästa år.
– Ja, det är EM jag vill spela. Vi har ju ett bra lag där nu. Sedan vill man ju spela i riktiga EM och VM i framtiden. Det är ju drömmen. Men man behöver väl ganska mycket rutin för att få chansen i landslaget, funderar Martin Olsson.

Daniel Sjöberg

Säkerligen, men fortsätter han att överraska sig själv borta i England så kanske chansen kommer så småningom, men han har en del kvar att lära sig. Åtminstone när Martin Olsson ska betygsätta sig själv.
– Mina fördelar är snabbheten och jag gillar att gå offensivt. Jag tycker att jag har ett bra passningsspel, men jag måste bli bättre på allt. Det handlar mycket om positionsspelet och att bli fysiskt starkare.

Aftonbladet

Inga kommentarer: